> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
שלושים שנה פעל ד"ר חן למפרט כאיש חינוך וכמדריך חבורות רחוב והקדיש את עצמו לעבודה "בביוב של החברה הישראלית". כשהבין שהמציאות חזקה ממנו, התחיל לשתות ומשפחתו התפרקה. היום הוא טוען שהמורים בישראל צריכים קודם כל להיות בייביסיטר טוב. שיעור ראשון: ללמוד לשתוק רבע שעה עם ילד. ביקורת פדגוגית וחברתית כלפי מערכת החינוך שמנציחה בינוניות ללא כל צמיחה אישית של התלמידים.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
במשך שנים רבות נתפס מקצוע ההוראה כמקצוע "שמרני", שממלאי התפקיד בו מעדיפים את השגרה וחוששים מפני שינויים כלשהם בעבודתם. אבל בשנים האחרונות אנו עדים למעברי קריירה מגוונים שמבצעים מורים: מעבר להוראה במקצוע אחר, מעבר לעבודה בבית ספר אחר או מעבר להוראה בשכבות גיל השונות מאלו שהוסמכו להם המורים. לתופעה זו יש השלכות על מהלך הקריירה של המורה.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
ילדים שחשופים לקונפליקטים במשפחה, או לשינוי במבנה התא המשפחתי וסובלים מתנאי מחסור, הם ברמת סיכון גבוהה לפיתוח תופעות כמו דיכאון וחרדה. מורים,יכולים לזהות בקלות ובבירור גורמי סיכון חיצוניים, לרבות מצב סוציו-אקונומי בבית, סטטוס משפחתי חריג, גירושין, מעבר לדירה אחרת או מוות במשפחה. המחקר האוסטרלי נועד לסייע בפיתוח מערכת אבחון מדויקת ככל האפשר, שמותאמת למערכת הבית-ספרית.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
.JPG) |
מוחות שונים לומדים בדרכים שונות, וזו בדיוק הבעיה של ילדים רבים. רוב בתי הספר עדיין דבקים בתאוריה של מידה חינוכית אחת לכולם, לכן יש ילדים שנאבקים כל זמן הלמידה, רק מפני שתבניות הלמידה שניחנו בהן אינן תואמות את שיטת הלימוד הנהוגות בבתי הספר.ד"ר מל לוין, מסביר איך אפשר לזהות את תבניות הלמידה השונות. הוא מבהיר כיצד הורים ומורים יכולים לחזק את הכוח הטמון בכל ילד כך שיוכל לעקוב את קשייו.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
פרופסור מלכה מרגלית, ראש בית הספר לחינוך ע"ש קונסטנטינר באוניברסיטת תל אביב, שכתבה את הספר "בתנועה מתמדת" על ילדים היפראקטיביים, אומרת כי הורים ומחנכים רבים עלולים לבלבל בין גילויים של טמפרמנט פעיל ונמרץ של ילד אנרגטי, לבין בעיות של קשב וריכוז שמוגדרות היפראקטיביות. גם תכונות של שובבות וחוסר מנוחה זה מאוד נורמלי, וזה לא בהכרח מעיד על בעיה."
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
.JPG) |
אחת הדמויות החשובות אך העלומות ביותר בתולדות המחקר על התפתחות החשיבה הוא החוקר היהודי הרוסי לב ויגוצקי (1934-1896),שפעל בתקופת עליית השלטון הסובייטי. את מה שמתפתח קוגניטיבית בין הילדים בבית הספר הכפרי כינה ויגוצקי במושג "אזור התפתחות קרובה" (Zone of Proximal Development ). באזור זה מתרחשת למידה משותפת הגורמת להתפתחות אישית של הילדים, בהשפעת 'השונות המשלימה' המתקיימת ביניהם בידע, בכישורים ובמיומנויות.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
המחקר מצא, כי לחפיפה בשעות העבודה של בני הזוג יש השפעה רבה על מעורבות האב בטיפול בילדיו. ככל שהייתה פחות חפיפה - זאת אומרת שאחד מבני הזוג עבד והשני נשאר עם הילדים - כך הייתה מעורבות גדולה יותר של האב בטיפול. ממצא זה מאשר את הגישה המבנית-כלכלית. המחקר בדק מהם הגורמים המשפיעים על מעורבות ניכרת או מצומצמת של האב בגידול הילדים.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
|
|
 |
 |
במבט לאחור |
|
 |
|