> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
מחקרים מראים כי בין 10%-15% מהילדים סובלים מחרם חברתי במהלך לימודיהם. על פי מחקר שפרסם לפני ארבע שנים ד"ר יוסי הראל-פיש מאוניברסיטת בר-אילן, כ-14% מתלמידי כיתות ו' דיווחו כי תלמידים ארגנו עליהם חרם. "ילדים שעוברים חרם חברתי במסגרות החינוכיות אליהן הם משתייכים, נחשבים לבעלי נטייה גדולה בהרבה לסבול ממצוקות ולהתדרדר לנשירה מהלימודים, השמנת יתר, שימוש בסמים, התנהגות עבריינית ואף לדיכאון ולנטייה אובדנית".
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
מאמרו של פרופסור רוברט שטרנברג, על פערים בין ילדים בגילאי בתי ספר יסודיים מלמד כי ניתן לטפח אינטליגנציה של ילדים גם כאשר הם מגיעים משכבות אוכלוסיה קשות יום. טיפוח של יצירתיות וחשיבה אצל ילדים בכיתה הם אפשריים. המורים יכולים להצליח לטפח יכולות חשיבה של ילדים כאשר הם נוקטים בשיטות הוראה יצירתיות יותר שנועדו לטפח אינטליגנציה מצליחה (successful intelligence) אצל ילדים בלימודים.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
לאחר בדיקת איכות הזיכרון של מתבגרים בשעות שונות ביום, הוחלט בבית ספר בריטי ליזום פתרון מהפכני לבעיית ערנות התלמידים בבקרים ולהתחיל את יום הלימודים ב-11. על סמך ממצאי המחקר, קלי סבור שלשינוי בלוח השיעורים של בתי הספר תהיה השפעה ניכרת על ביצועי התלמידים. "מתבגרים הם לא עצלנים. יש להם צרכים ביולוגיים מיוחדים שמחוץ לשליטתם. אנחנו מונעים מהם את השינה שהם צריכים.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
אפקט פיגמליון היא תופעה פסיכולוגית חברתית המגבירה הנעה ומשפרת הישגי לומדים. הרעיון שציפיותיו של אדם עשויות להשפיע על התנהגות הזולת, מקורו בתרבות היוונית.אפקט פיגמליון בחינוך הוא נבואה שמגשימה את עצמה. מחקרים הוכיחו שסטיגמות שנאמרו מראש על ידי תלמידים השפיעו על התייחסות המורה. באסופת המידע יש ריכוז מעניין של מאמרים בעברית על התופעה של אפקט פיגמליון בחינוך.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
הם כנראה היו שם תמיד, המקובלים. אותם שניים-שלושה ילדים פופולריים שגם לנו, בנעורינו, היה נדמה שהם מעבירים את החיים בקלילות ובחן, בעוד אנחנו מתכסים פצעי בגרות. יתרה מזאת, נראה שהיום, עוד יותר מבעבר, נתפשת סוגיית המעמד החברתי של הילדים כתנאי לאושר והצלחה בחיים גם על ידי הוריהם. ביקום של הילדים - בית הספר - המקובל הוא אותו כוכב זוהר, שמגלם את הפנטסיה על איך צריך להיראות כדי להיות מאושר.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
כולנו נולדנו עם הדחף ליצור ולעשות, אך לא כולנו מצליחים להוציא את הרצון הזה אל הפועל. ילדים רבים סובלים מליקויים עצביים סמויים הקשורים להתפתחות, אשר משבשים את יכולת היצירה והעשייה שלהם. ילדים אלה אינם עצלנים, הם סובלים מכשל המקשה עליהם לממש את מלוא הפוטנציאל הטמון בהם. ד"ר מל לוין מציג מקרים שבהם טיפל, ומסביר כיצד לזהות ליקויים עצביים שונים ואת הכשלים הנגרמים כתוצאה מהם.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
שלושים שנה פעל ד"ר חן למפרט כאיש חינוך וכמדריך חבורות רחוב והקדיש את עצמו לעבודה "בביוב של החברה הישראלית". כשהבין שהמציאות חזקה ממנו, התחיל לשתות ומשפחתו התפרקה. היום הוא טוען שהמורים בישראל צריכים קודם כל להיות בייביסיטר טוב. שיעור ראשון: ללמוד לשתוק רבע שעה עם ילד. ביקורת פדגוגית וחברתית כלפי מערכת החינוך שמנציחה בינוניות ללא כל צמיחה אישית של התלמידים.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
|
|
 |
 |
במבט לאחור |
|
 |
|