זה לא הילדים - זה אתם: הקשר המדאיג בין זמן המסך של ההורים לבין בעיות רגשיות אצל ילדים
בעידן שבו הטלפונים החכמים והטאבלטים הפכו לחלק בלתי נפרד מהשגרה היומיומית, מחקר חדש מעלה סימני אזהרה בנוגע להשפעות הפחות נראות לעין של המכשירים על ילדים צעירים – ובעיקר על הקשר בינם לבין הוריהם.
מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת הרפואי JAMA Pediatrics בחן את הקשר בין שימוש ההורים בטכנולוגיה (Parental Technology Use – PTU) לבין התפתחותם של ילדים מתחת לגיל חמש. מדובר במטה-אנליזה רחבת היקף, אשר כללה נתונים מ-21 מחקרים שנערכו ב-10 מדינות שונות, בהשתתפות קרוב ל-15,000 ילדים והוריהם. הממצאים הצביעו באופן עקבי על קשר בין שימוש של ההורים בטכנולוגיה בנוכחות ילדיהם לבין שורה של תוצאות שליליות.
בין התופעות הבולטות שנמצאו: עיכוב בהתפתחות קוגניטיבית, עלייה בבעיות רגשיות והתנהגותיות, ירידה בתחושת ההיקשרות בין ילדים להוריהם, וגם – אולי באופן צפוי – עלייה משמעותית בזמן המסך של הילדים עצמם. אף על פי שהשפעת הגורמים הללו הוגדרה כ"קטנה" במונחים סטטיסטיים, החוקרים מדגישים כי המשמעויות חורגות הרבה מעבר לכך.
לטענת החוקרים, כאשר הורה שקוע במסך בזמן אינטראקציה עם הילד, האינטראקציה נפגעת – גם מבחינת איכות וגם מבחינת זמינות רגשית. כך נוצרות "הזדמנויות מוחמצות" ללמידה, חיבור רגשי וויסות עצמי. ילדים במצבים כאלה נוטים להפגין פחות התנהגויות חברתיות חיוביות, ולעיתים אף מציגים תסמינים של חרדה או תוקפנות.
עוד נמצא כי אופי השימוש בטכנולוגיה – בין אם מדובר בהסחת דעת רגעית ובין אם בהתמקדות ממושכת במסך – לא שינה את התוצאה: שני המצבים היו קשורים להשפעות שליליות דומות על רווחת הילדים. החוקרים ציינו גם כי הורים שאינם מגבילים את זמן המסך שלהם, נוטים פחות להגביל את זמן המסך של ילדיהם – מה שמעמיק את הבעיה.
למחקר המלא