> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
במאמר מתאר ד"ר גוטרמן מקרה של יובל, תלמיד הלומד אנגלית בביה"ס יסודי ומתמודד עם מצב עקה פתאומי כתוצאה מדרישה שהפנתה המורה לאנגלית ליובל לעיני כל הכיתה. מה שקרה במוחו של יובל, ייצור עודף של קורטיזול, מפריע לפעולתם של הנוירוטרנסמיטורים במוח. לפיכך, אפילו עם זיכרון כלשהו קוּבַע כיאות בעבר, למעשה הגישה אליו נחסמה. הדבר דומה לרשת תקשורת או רשת חשמל הקורסת בסערה.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
תרבות הבית-ספרית אינה בוחנת כדי שילמדו, אלא מלמדת כדי שאפשר יהיה לבחון. במהות העניין, בית-הספר בעיקר מחלק את הילדים לאזורים, מסמן ומתייג אותם. תכני הלמידה הם רק חומר גלם וזירה מתאימה לתהליך הסימון. טיבם של מבחני בית-ספר כמבחנים המבקשים לתת מידה לאדם כמו שנותנים מידת משקל לחפץ פיסיקלי. הם מבקשים למקם את הילד ביחס לילדים אחרים, לספר לו כמה רחוק הוא מן הטובים יותר.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
בימים אלו יצא לאור ספרו החדש של החוקר ג'ורג סימנס, Knowing Knowledge הזוכה לעניין רב ולהערכה של הקהילה החינוכית בקנדה, ארה"ב ואירופה. הספר סוקר בצורה מעמיקה כיצד התרחבות ערוצי הידע גורמת לשינוי בארגונים ובחברה. השינויים בדינאמיקה של התפשטות הידע אינם בהכרח תבניתיים ואינם זורמים באופן היררכי כמקובל מלמעלה למטה אלא נעים בכמה כיוונים ולעתים רבות מלמעלה למטה.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
רמת הציפיות שנוצרת אצל תלמידים משפיעה על עתידם יותר מאשר הישגים חינוכיים בביה"ס. ציפיות שליליות הניטעות בלבו של הילד פוגעות בסיכויי ההתפתחות שלו בעתיד אך גם בהווה טוענת פרופסור Rhona S. Weinstein מומחית לפסיכולוגיה חינוכית באוניברסיטת ייל בארה"ב. הממצאים של פרופסור ויינשטיין התפרסמו בספרה החשוב:REACHING HIGHER: The Power of Expectations in Schooling.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
מה משפיע על הצלחה בלימודים אצל תלמידי חטיבות ביניים ותיכון, תכונות אישיות או רמת ה-IQ של התלמידים ? כדי לענות על שאלה זו חקרו הפסיכולוגים האמריקאיים Duckworth and Seligman מחקר במשך שנתיים בחטיבות ביניים בארה"ב. הממצאים שלהם מלמדים כי באופן משמעותי למשמעת עצמית יש השפעה הרבה יותר גדולה על הישגים בלימודים מאשר רמת ה-IQ של הילד.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
החברה הישראלית היא חברה רב-תרבותית, המכילה בתוכה מגוון רחב של תרבויות, זהויות וסגנונות חיים שונים. תפקידנו הוא ליצור עבור הילדים סביבה רב-תרבותית. סביבה מודעת ורגישה לסטריאוטיפים ודעות קדומות אשר תביא לידי ביטוי את כל הזהויות וסגנונות החיים השונים של הילדים בסביבתם החברתית, בגן ושל ילדים בחברה הישראלית. המאמר מסביר בצורה מעניינת את חשיבות פיתוח סביבת חינוכית רב-תרבותית.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
פיתוח קורסים בנושא אינטליגנציה רגשית משמעו התמקדות בתהליך ולא בתוכן. תכנית הלמידה הקסומה (המתוארת בספר) מספקת גישה לאינטליגנציה רגשית בכל נושא שמועבר במערכת החינוך בבתי-הספר היסודיים ובחטיבות הביניים. אבני היסוד העיקריות שלה: "המה"- מה יילמד בכל אחת מרמות הלמידה, מה תהיה החוויה בכתה; ה"היכן" וה-"מתי"- היכן, במסגרת רמות הלמידה. פיתוח למידה רגשית בכיתה כרוך בעשייה של דברים בצורה שונה על ידי המורה.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
|
|
 |
 |
במבט לאחור |
|
 |
|