> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
מחקר זה נבדק הקשר בין הפנימייה בישראל לרמת הערכים והאינטליגנציה הרגשית בקרב תלמידיה, בהשוואה לתלמידים הלומדים במוסדות אשר אינם פנימייתיים. . לא זו בלבד שנמצא קשר מובהק בין הפנימייה ובין רמות גבוהות יותר של ערכים ואינטליגנציה רגשית בקרב תלמידיה (לעומת תלמידים במוסדות שאינם פנימייתיים), אלא היא אף בחירה אישית ואטרקטיבית של הנוער, אשר מרגיש כי נתרם רבות ממוסד זה.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
פרופסור ג'רום ברונר הניח את היסודות למהפכה הקוגניטיבית ולחקר היצירתיות; הוא חקר את מנגנוני התפיסה האנושיים ופיתח תיאוריות על התפתחות הילד, על למידה ועל תרבות החינוך; הוא כתב על תהליכי פתרון בעיות ועל אופנים ליצירת ידע חדש; ובערוב ימיו, הוא טבע את המונחים "חקר פרדיגמטי" ו-"חקר נרטיבי" כחלופות משלימות של יצירת משמעות על ידי בני אנוש, וניסה ככל יכולתו לעודד יותר איזון בין החלופות הללו..
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
מחקר שנערך באחרונה מצא ש-43% מהפעוטות מתחת לגיל חמש במדינות עניות, כלומר כ-250 מיליון ילדים, לא יצליחו להגשים את ה"פוטנציאל ההתפתחותי" שלהם בשל כשלים שניתן למנוע באמצעות חינוך בגיל הרך. בגיל הזה המוח נחשב רגיש במיוחד. בשלוש השנים הראשונות של האדם נוצרות במוחו כאלף סינפסות לשנייה, והוא פגיע לחבלות שמייצרות הורמוני דְחק (סטרס).
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
המאמר מציע מודל להתערבות טיפולית בילדים שאינם פנויים רגשית ללמידה, המבוסס על רעיון הגמישות הפסיכולוגית. רעיון זה נמצא בלב מודל חדשני שהתפתח כחלק מהגל השלישי של הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי: טיפול בקבלה ובמחויבות (ACT). בתחילה מציגים המחברים את הפנומנולוגיה של חוסר פניות רגשית ללמידה, ולאחר מכן הם ממשיגים את התופעה בעזרת התהליכים הפסיכולוגיים אשר מרכיבים את מודל הגמישות ..
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
המחבר מתאר את הקושי של החברה להתמודד עם אחרות, ואת הנטייה שלה להדיר, לדחות ולהרחיק את הילד השונה. לטענתו, מערכות החינוך ואנשי המקצוע שעובדים בהן, מתמקדים בפרקטיקה של מיון דוגמת אבחונים והערכות, במקום להעניק דגש להכלה המותאמת לצרכים ולשאיפות של הילד. המאמר בוחן את ההשלכות החברתיות של תיוג הילדים ושל הפנמת הדימוי הפגום, ומדגים זאת בעזרת תיאור מקרה.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
רבים עסקו בסוגיית הקשב על היבטיה השונים ומתוך מצוקת התלמידים והשטח. נראה כי לרוב הפתרון האולטימטיבי הינו הפנייה לנוירולוג או לפסיכיאטר לשם הבחנת בעיית קשב וריכוז על בסיס נוירולוגי, זאת מתוך חשד לקיומה של בעיה במערכת העצבים שלא מאפשרת לילד את הפניות, הריכוז והרגיעה. אך מה עם אותם ילדים שהטיפול הפסיכיאטרי או הנוירולוגי לא עונה על צרכיהם? מה עם אותם ילדים שהטיפול התרופתי לא מסייע להם?
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
גורמים רבים הוצעו בעבר על מנת להסביר מה מביא לתופעה של דחייה חברתית בגילאי בית הספר, אולם הממצאים במחקר אינם חד משמעיים. במאמר זה מוצע מודל על פיו דחייה חברתית היא תוצאה של קושי בהתאמה לנורמות הכיתה, הנגרם בשל התפתחות לא תקינה של העצמי. המחברת מתארת ומדגימה בעזרת תיאורי מקרה את הקונפליקטים עמם הילד צריך להתמודד בגיל החביון. היא מסבירה את מקומם המרכזי של הנורמות החברתיות בגיל זה, ואת תפקידן ההתפתחותי כגורם המסייע לתהליך ההיפרדות והגיבוש העצמי.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
|
|
 |
 |
במבט לאחור |
|
 |
|