> מחקרים ועיונים בחינוך
|
|
המאמר מציע מודל להתערבות טיפולית בילדים שאינם פנויים רגשית ללמידה, המבוסס על רעיון הגמישות הפסיכולוגית. רעיון זה נמצא בלב מודל חדשני שהתפתח כחלק מהגל השלישי של הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי: טיפול בקבלה ובמחויבות (ACT). בתחילה מציגים המחברים את הפנומנולוגיה של חוסר פניות רגשית ללמידה, ולאחר מכן הם ממשיגים את התופעה בעזרת התהליכים הפסיכולוגיים אשר מרכיבים את מודל הגמישות ..
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
|
המחבר מתאר את הקושי של החברה להתמודד עם אחרות, ואת הנטייה שלה להדיר, לדחות ולהרחיק את הילד השונה. לטענתו, מערכות החינוך ואנשי המקצוע שעובדים בהן, מתמקדים בפרקטיקה של מיון דוגמת אבחונים והערכות, במקום להעניק דגש להכלה המותאמת לצרכים ולשאיפות של הילד. המאמר בוחן את ההשלכות החברתיות של תיוג הילדים ושל הפנמת הדימוי הפגום, ומדגים זאת בעזרת תיאור מקרה.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
|
רבים עסקו בסוגיית הקשב על היבטיה השונים ומתוך מצוקת התלמידים והשטח. נראה כי לרוב הפתרון האולטימטיבי הינו הפנייה לנוירולוג או לפסיכיאטר לשם הבחנת בעיית קשב וריכוז על בסיס נוירולוגי, זאת מתוך חשד לקיומה של בעיה במערכת העצבים שלא מאפשרת לילד את הפניות, הריכוז והרגיעה. אך מה עם אותם ילדים שהטיפול הפסיכיאטרי או הנוירולוגי לא עונה על צרכיהם? מה עם אותם ילדים שהטיפול התרופתי לא מסייע להם?
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
|
גורמים רבים הוצעו בעבר על מנת להסביר מה מביא לתופעה של דחייה חברתית בגילאי בית הספר, אולם הממצאים במחקר אינם חד משמעיים. במאמר זה מוצע מודל על פיו דחייה חברתית היא תוצאה של קושי בהתאמה לנורמות הכיתה, הנגרם בשל התפתחות לא תקינה של העצמי. המחברת מתארת ומדגימה בעזרת תיאורי מקרה את הקונפליקטים עמם הילד צריך להתמודד בגיל החביון. היא מסבירה את מקומם המרכזי של הנורמות החברתיות בגיל זה, ואת תפקידן ההתפתחותי כגורם המסייע לתהליך ההיפרדות והגיבוש העצמי.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
|
במאמרו המעמיק פורש פרופסור יואל אליצור את עקרונות תכנית התקשרו"ת (הורות תומכת קשר ותקווה) להכשרת הורים: תכנית בעלת השפעה מבוססת מחקר להפחתת בעיות התנהגות ולשיפור היכולות הרגשיות-חברתיות של ילדי גן, לצד השפעה מטיבה על הוריהם. התכנית מתחילה באיתור ילדים בסיכון להתפתחות הפרעות התנהגות ומציעה התערבות מוקדמת ומניעתית באמצעות קבוצות פסיכו-חינוכיות של הורים.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
|
בית-הספר בנוי כמרחב בתוכו פועלות קבוצות שונות (הכתה, צוותי המורים, התלמידים, ההורים, המנהל, צוותים מקצועיים, משרד החינוך ועוד). קבוצות אלו מקיימות ביניהן יחסי גומלין שונים - חלקם גלויים וחלקם סמויים; אלו מהווים את הסביבה והיחסים המרכיבים אותה בתוכה גדל הפרט, וממנה הוא אמור לרכוש ולפתח ידע ושליטה בעולם, התנהגות חברתית, מבני אישיות פנימיים ומיומנויות שונות.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
|
גני שקד בחולון מתנהלים בשיטת טיפול פסיכואנליטית־התפתחותית, שמתמקדת ביצירת קשרים בין האפשרות לשינ גן שקד נולד כשחבורת הורים לילדים אוטיסטים מחולון פנתה לעמותה לילדים בסיכון שפעלה במרפאה לבריאות הנפש ברמת חן. "בזמנו, כל הגנים לילדים אוטיסטים היו צמודים למרפאות ובתי חולים, ומה שהם ביקשו היה למעשה לפתוח גן ראשון בקהילה לילדים שלהם",
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
|
|
|
|
במבט לאחור |
|
|
|