> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
רבים עסקו בסוגיית הקשב על היבטיה השונים ומתוך מצוקת התלמידים והשטח. נראה כי לרוב הפתרון האולטימטיבי הינו הפנייה לנוירולוג או לפסיכיאטר לשם הבחנת בעיית קשב וריכוז על בסיס נוירולוגי, זאת מתוך חשד לקיומה של בעיה במערכת העצבים שלא מאפשרת לילד את הפניות, הריכוז והרגיעה. אך מה עם אותם ילדים שהטיפול הפסיכיאטרי או הנוירולוגי לא עונה על צרכיהם? מה עם אותם ילדים שהטיפול התרופתי לא מסייע להם?
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
גורמים רבים הוצעו בעבר על מנת להסביר מה מביא לתופעה של דחייה חברתית בגילאי בית הספר, אולם הממצאים במחקר אינם חד משמעיים. במאמר זה מוצע מודל על פיו דחייה חברתית היא תוצאה של קושי בהתאמה לנורמות הכיתה, הנגרם בשל התפתחות לא תקינה של העצמי. המחברת מתארת ומדגימה בעזרת תיאורי מקרה את הקונפליקטים עמם הילד צריך להתמודד בגיל החביון. היא מסבירה את מקומם המרכזי של הנורמות החברתיות בגיל זה, ואת תפקידן ההתפתחותי כגורם המסייע לתהליך ההיפרדות והגיבוש העצמי.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
במאמרו המעמיק פורש פרופסור יואל אליצור את עקרונות תכנית התקשרו"ת (הורות תומכת קשר ותקווה) להכשרת הורים: תכנית בעלת השפעה מבוססת מחקר להפחתת בעיות התנהגות ולשיפור היכולות הרגשיות-חברתיות של ילדי גן, לצד השפעה מטיבה על הוריהם. התכנית מתחילה באיתור ילדים בסיכון להתפתחות הפרעות התנהגות ומציעה התערבות מוקדמת ומניעתית באמצעות קבוצות פסיכו-חינוכיות של הורים.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
בית-הספר בנוי כמרחב בתוכו פועלות קבוצות שונות (הכתה, צוותי המורים, התלמידים, ההורים, המנהל, צוותים מקצועיים, משרד החינוך ועוד). קבוצות אלו מקיימות ביניהן יחסי גומלין שונים - חלקם גלויים וחלקם סמויים; אלו מהווים את הסביבה והיחסים המרכיבים אותה בתוכה גדל הפרט, וממנה הוא אמור לרכוש ולפתח ידע ושליטה בעולם, התנהגות חברתית, מבני אישיות פנימיים ומיומנויות שונות.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
גני שקד בחולון מתנהלים בשיטת טיפול פסיכואנליטית־התפתחותית, שמתמקדת ביצירת קשרים בין האפשרות לשינ גן שקד נולד כשחבורת הורים לילדים אוטיסטים מחולון פנתה לעמותה לילדים בסיכון שפעלה במרפאה לבריאות הנפש ברמת חן. "בזמנו, כל הגנים לילדים אוטיסטים היו צמודים למרפאות ובתי חולים, ומה שהם ביקשו היה למעשה לפתוח גן ראשון בקהילה לילדים שלהם",
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
המאמר מציג את מושג הפליאה בהקשר של חוויות אסתטיות, ומתייחס למאפייניהן של חוויות כאלה ולתנאים המאפשרים אותן. בהמשך מתיייחסת המחברת להיעדרן של חוויות מסוג זה בבתי הספר, בשל הדגש המושם על רכישת ידע ומיומנויות אינסטרומנטליות, ומציגה כמה דרכים שבהן ההוראה יכולה לזמן חוויות אסתטיות בלמידה.האובייקט של החוויה האסתטית יכול להיות מסוגים שונים..
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
 |
מאמר זה מתאר מודל לעבודה קבוצתית מובנית עם ילדים ובני נוער הסובלים מקשיים חברתיים ומדחייה חברתית בקרב קבוצת השווים. מודל זה פותח על ידי המחברת והוא מונה 12 מפגשים טיפוליים. מוקד העבודה הטיפולית הקבוצתית הוא פיתוח ושיפור המיומנויות החברתיות של חברי וחברות הקבוצה. מודל 12 המפגשים הוא תוצר של הנחיה, ליווי והדרכה של קבוצות רבות ברחבי הארץ אשר פעלו על פי מודל זה.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
|
|
 |
 |
במבט לאחור |
|
 |
|