פרסום: Science Daily מקור: Association for Psychological Science
איסוף ועיבוד : רחל קליין , עורכת תוכן , פרויקט הגורם האנושי, ישראל
מידי שנה, כ 40,000 ילדים מארצות שונות זוכים לאימוץ בעיקר על ידי משפחות מצפון אמריקה וממערב אירופה. בנוסף למאורעות המאושרים, הדבר יצר מקור נהדר למחקר טבעי בנושא התפתחות הלשון. למרות שמרבית הילדים תינוקות ופעוטות, אלפי ילדים מבוגרים יותר זוכים גם הם לאימוץ, ובכך נאלצים לנטוש את שפת האם במהירות, ולאמץ את שפת המשפחה החדשה.
ג'סי סנדקר (Jesse Snedeker ) מאוניברסיטת הארווארד מאמינה שהילדים המבוגרים יותר עשויים לסייע להבין את תהליך התפתחות שפת האם אצל תינוקות. תהליך התפתחות כישורי הלשון מתבצע בשלבים כאשר השלב הראשון כולל מספר מסוים של אבני דרך: תינוקות אומרים מילה ועוד מילה, מתחילים בשמות עצם ובמילים כמו שלום," אמא" "אבא" וכדומה. עם הגיל, המשפטים נעשים ארוכים ומורכבים יותר וניתן להבחין בשימוש בדקדוק. השינויים בכישורי הלשון מעידים על התפתחות קוגניטיבית, או לפי סנדקר, "תופעות לוואי" של תהליך הלמידה עצמו, שהוא עצמאי לחלוטין מכישורים קוגניטיביים. לפי דבריה למשל, קל יותר לילדים ללמוד מילים המסמלות שם עצם, מכיוון שהמבוגרים מצביעים על העצמים וקוראים להם בשמם.
על מנת לבחון את תפקיד ההתבגרות הקוגניטיבית בתהליך התפתחות הלשון, סנדקר וחוקריה עקבו אחר הקניית השפה האנגלית לילדים מאומצים מסין בגילאים בין 1/2 2 ו 6 . החוקרים עקבו אחרי התקדמות הילדים במהלך השנה הראשונה של חייהם בארצות המאמצות והשוו את ההתקדמות להתפתחות השפה אצל ילדים באותה המדינה, הלומדים את כשפת אמם. החשיבות בחקר ילדים מחו"ל נעוצה בעיקרון שלא מדובר בכישורים קוגניטיביים ובגרות, אלא בצורך ללמוד שפה חדשה. ילדים מאומצים מארצות זרות מתחילים ללמוד שפה אחת, ונאלצים לנטוש אותה וללמוד שפה אחרת המדוברת במשפחה החדשה שלהם. בניגוד ללימוד שפה שנייה, לילדים אין ספרי עזר עם ביטויים חדשים שעליהם ללמוד כל שבוע, או חברים הדוברים את שתי השפות שעשויים לעזור להם להתאקלם בחודשים הראשונים בארץ הזרה. מדובר בצורך לגלות את משמעות המילים ושמות עצם במהירות, משמיעה, מראייה ומהתנסות בחיים הסובבים אותם. ובנוסף, הילדים מבוגרים יותר מפעוטות הלומדים את שפת אימם.
סנדקר הבחינה שהילדים עוברים את אותם השלבים שעובר תינוק. תחילה, הם לומדים מספר שמות, מספר פעלים, וכמו תינוקות הילדים הצעירים יותר החלו לומר מילים אחדות, ולאחר מכן משפטים קצרצרים. החוקרים מצאו שהילדים המאומצים התקדמו בשלבים במהירות גדולה יותר מאשר הפעוטות דבר שיסייע להם להדביק את קצב התפתחות הלשון לדוברי השפה כשפת אם.
הממצאים שהופיעו במהדורה ינואר 2007 בכתב העת Psychological Science מעידים על שלבי הקניית השפה, והרעיון ששלבים אילו לא תלויים רק בהתפתחות קוגניטיבית ובגרות.
למאמר המלא - ראו Association for Psychological Science