הבזקים
מחקרים בתחום הזיכרון מראים שככל שמידע חדש דומה לידע מוקדם, כך יש סיכוי למעין תחרות בין הזיכרונות.

התופעה נקראת "הפרעה בזיכרון" (interference) . מדובר במצבים בהם זיכרון אחד מונע את האפשרות לשחזר זיכרון אחר כי אנחנו לא מאפשרים לזיכרון להתגבש וכבר מציפים אותו בתוכן דומה.

הפרעת זיכרון

תחרות בין זיכרונות – מתי היא מקשה על הלמידה שלנו ואיך למנוע אותה?

גורם מפרסם: אתר מתודיקה
תאריך: 29.10.2024

 

תחרות בין זיכרונות – מתי היא מקשה על הלמידה שלנו ואיך למנוע אותה?

אנו נוטים לחשוב על שכחה כאירוע פסיבי שמתרחש רק בגלל שלא עסקנו במשהו זמן רב, אבל גם למידה חדשה יכולה להפריע לנו לזכור דברים שידענו, או להפריע ללמידה קודמת.

מחקרים בתחום הזיכרון מראים שככל שמידע חדש דומה לידע מוקדם, כך יש סיכוי למעין תחרות בין הזיכרונות.

התופעה נקראת "הפרעה בזיכרון" (interference) . מדובר במצבים בהם זיכרון אחד מונע את האפשרות לשחזר זיכרון אחר כי אנחנו לא מאפשרים לזיכרון להתגבש וכבר מציפים אותו בתוכן דומה.

זה קורה לנו למשל, אם הגענו לכנס, לאירוע של הצגת פרויקטים או לרצף הצגות כמו אירועי "טד".

לכאורה אנו נזכה בעושר של הצגות סוחפות, אבל הדמיון ביניהן עלול להפריע לנו לזכור מי אמר מה ובאיזה מצגת.

כאשר ההצגות מתקיימות באותו חדר, ולעיתים בעיצוב תכנים דומה ושיטתי, המידע הדומה מדי מבלבל עוד יותר ומפריע לתהליכי הגיבוש של הזיכרון.

צוות מחקר באוניברסיטת אולם בגרמניה ביצע לפני כמה שנים ניסוי ובו התבקשו כמה עשרות משתתפים ללמוד אוצר מילים.

הם גילו שהלמידה הצמודה והדומה של המילים, ללא שהתאפשר זמן לגיבוש הזיכרון החדש, הפחיתה ב- 20% את היכולת לשחזר את התוכן הנלמד, ופגעה אפילו יותר בלומדים המהירים.

כדי למנוע מהזיכרונות "להתחרות" זה בזה, חשוב ליצור מרחק או בידול בין תכנים דומים.

אם אנחנו מתכננים תהליך למידה כלשהו, כדאי לנו לשקול דווקא להפריד בין תכנים שהם דומים מדי, כדי לא לגרום להם להפריע אחד לשני.

זאת בניגוד לאינטואיציה שלנו, שפעמים רבות מכוונת אותנו דווקא ללמד תכנים דומים ביחד, כי זה נתפס כמשהו שיקל על הלומדות והלומדים.

כך, אם נלמד על תכונות של תופעה מסוימת, יתכן וכדאי ללמד על תופעה דומה ביום אחר ולא להציג את שתי התופעות ברצף. זאת כדי לא להקשות על גיבוש הזיכרון ולא לאפשר את ההפרעה בין הפרטים הדומים.

אם אנחנו עומדים ללמד קהל שנמצא ברצף של תהליך למידה, כמו למשל ביום של כנס או של למידה רציפה וארוכה עם דוברות ודוברים רבים, חשוב שנהיה עסוקים לא רק במה אנחנו עומדים ללמד, אלא גם באיך זה לא מתערבב עם מה שהיה לפנינו ויהיה אחרינו.

עלינו לקחת בחשבון את הפרעת הזיכרונות האפשרית ולחשוב איך אפשר ליצור בידול ניכר בהצגה שלנו. נראות אחרת, אינטראקציה ייחודית, משהו שיגרום ללומדות וללומדים שלנו להבחין שאנחנו יוצאי דופן ומבודלים מכל שאר התכנים שהיו מסביב.

 

 מקור וקרדיט , אתר מתודיקה ( קישור )  

 

 

לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות.
הרשמה ללקט
דוא"ל
* להסרה
במבט לאחור
רשימת קטגוריות מלאה
אנשים וארגונים
עבודה ועובדים
אנשים פשוטים
אפשר גם אחרת
יוצאי הדופן והמיוחדים
אנשים , מחשבים ואינטרנט
קיבוצים ואנשי ההתיישבות
החברה החרדית
עולים חדשים ועולים ותיקים
עובדים זרים
תרמילאים ומטיילים
קשישים
אנשים והקונפליקט הישראלי-ערבי
בני נוער וצעירים
אנשים והמצב הכלכלי
סיפורי התמודדות
גמלאים
מגזר ערבי
מחקרים ועיונים בפסיכולוגיה
מחקרים ועיונים ברפואה וביו-רפואה
רפואה משלימה
רפואה אלטרנטיבית
הבריאות שלך
מחקרים ועיונים בסוציולוגיה ובאנתרופולגיה
מחקרים ועיונים בחינוך
מחקרים ועיונים בספרות
מחקרים ועיונים בהיסטוריה
מחקרים ועיונים בדמוגרפיה
מחקרים ועיונים בביולוגיה ובמדעי החיים
אנשים בעת העתיקה
ילדים , אמהות, הורים ומשפחה
יזמים, אנשי עסקים ואנשי היי-טק
ביוגרפיות, זכרונות ותולדות חיים
שכול
ניצולי שואה
סרטי תעודה
ספרים חדשים
מדעים ואנשים
אנשים , מזון ותזונה
אנשים, טבע וסביבה
אנשים במרחב הניהול
הרהורים ומחשבות
שיטות אימון
מחקרים ועיונים בקרימונולוגיה
סקירות מחלקת איסוף בפורטל הגורם האנושי
הנצפים ביותר
אודות  |   צרו קשר  |   שלחו קישור  |   RSS  |   אתר צמתי מידע
נבנה ע"י אפוק