מודל קש"ת - קבלה, שינוי, תקווה לחיזוק התמודדות ילדים ונוער נוכח טראומה קולקטיבית
אורית אלפי ויפעת דגן
מודל קש"ת הוא התערבות פסיכולוגית חינוכית שפותחה כדי לתת מענה לפיתוח החוסן של ילדים ונוער בעקבות הטראומה הלאומית מאז ה- 7.10. ההתערבות מיושמת ברמה הכיתתית ומורכבת משמונה מפגשים מבוססי כלים מהגל השלישי של הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי. מטרת התוכנית היא פיתוח הגמישות הפסיכולוגית של ילדים ובני נוער על ידי קידום המרכיבים של קבלה, שינוי ותקווה. המאמר מתאר את התפיסות התיאורטיות והכלים המעשיים שעל בסיסם נבנה המודל.
כשבוע לאחר ה- 7.10, מערכת החינוך בבאר שבע חזרה ללמידה מרחוק. עיר דרומית, שלא הייתה בקו הראשון של הפגיעות, אבל היו בה, כמו ברוב חלקי הארץ, חללים רבים ותושבים הלומים, אבלים וחרדים מהבאות. בבתי הספר העלו צורך בהתמודדות עם ילדים להורים שגויסו למילואים, בנים ואחים לחיילים פצועים ונופלים וכן ילדים שפונו מבתיהם בעוטף עזה. עבור צוותי החינוך, המפגש המחודש עם הילדים, עורר חרדה נוספת. מה ניתן לומר לילדים על מה שקורה? איך לתווך עבורם את השבר והאימה שסביבם מבלי להגביר את המצוקה? כיצד להתייחס לשונות העצומה בין ילדים שנפגשים כאשר משתנים רבים כל כך משפיעים על כל אחת ואחד מהם? זאת יחד עם קושי אישי של צוותי החינוך.
הצורך לתת עוגן של התייחסות, הן ברמה התיאורטית והן ברמה היישומית, הוביל אותנו יחד עם חברי צוות נוספים בשפ"ח באר שבע לפיתוח העקרונות של מודל קש"ת – קבלה, שינוי תקווה, לחיזוק התמודדות ילדים ונוער נוכח טראומה קולקטיבית. כפי שניתן לראות בהמשך, המודל רחב יותר ולמעשה עוסק בעקרונות כלליים של התמודדות עם אתגרי החיים. עקרונות המודל שימשו אותנו להנחיית קבוצות מורים, הורים ותלמידים עם החזרה ללימודים ועד ליום זה. הודות לתמיכתה הנדיבה של פדרציית יהדות צרפת, אנחנו ממשיכים ליישם את המודל ולהרחיב אותו במערכות רבות בעיר ומחוצה לה.
כיום המודל מיושם בבאר שבע כהתערבות כיתתית בכיתות ד' עד ח', בסדרה של שמונה מפגשים בני שעה, המונחים על ידי שני פסיכולוגים מהשפ"ח לצד מחנכת הכיתה. ההשתתפות בפרויקט מותנית בהסכמת ההורים והיא מותאמת תרבותית למאפיינים השונים של מערכות החינוך בישראל. במאמר הנוכחי נציג את הפעילויות של כיתות ביה"ס היסודי (ד- ו) בשנה זו. בשנה הבאה המודל צפוי להתרחב לשכבות נוספות.
למאמר בפורטל פסיכולוגיה עברית ברשת