מה בין פתח תקווה (העיר), חמלה עצמית, ותמיכה במורות בעת הנוכחית?
שמרית תלרז כהן
מורות רבות חוות ריבוי של צרכים וקשיים אצל ילדים בשנים האחרונות, המעמיס על הצוות החינוכי אף יותר מבעבר, אך התמיכה, ההבנה, האמפתיה, והחמלה כלפי המורה, לא גדלו באותו קצב.
אל מול הקשיים האינהרנטיים האלו, יש מקום להשתמש במרכיבי החמלה העצמית בעבודת ההוראה. מבחינת מרכיב האוניברסליות, מורה אשר מרגישה נבוכה כי הרימה את הקול על תלמיד, אינה לבד. כל אחד מהאנשים והמורות.ים, מצא את עצמו מדי פעם במקום הזה. כל התנהגות, רגש וחוויה הם חלק מהחוויה האנושית שהיא אף פעם לא מושלמת ותמיד כוללת פגמים. מבחינת מרכיב הקשיבות, מורה שחווה כאב יכולה להפנות קשב לתחושות של עצמה, לומר לעצמה במפורש: כמה תסכול יש כרגע בתוכי, כמו הר געש העומד להתפרץ. זה מה שאני מרגישה כרגע, ואפשר להבין את זה. אם מחברים את היבט הקשיבות להיבט האוניברסליות, המורה יכולה להזכיר לעצמה שכל מורה במצבה הייתה מרגישה עצבנית ומתוסכלת – קשה לעמוד על הרגליים משמונה בבוקר ללא הפסקה אמיתית, קשה למלא כל כך הרבה תפקידים על רקע המחסור בנשות חינוך. ובימינו אנו - כל מורה, אשר הבן שלה נמצא בעזה כבר חודשיים היתה מרגישה לפעמים שהלב שלה כבר עולה על גדותיו ושסף התסכול שלה נחצה מזמן. מבחינת ההיבט השלישי של חמלה עצמית, טוב לב, אותה מורה יכולה להגיד לעצמה: יקרה שלי, כמה קשה לך עכשיו. כמה לא פשוט להתמודד עם כל מה שאת מתמודדת, הלוואי ויוקל לך.
מורה עם חמלה עצמית מצליחה יותר להפנות חמלה לתלמידים, ומחקרים רבים מראים כי תלמידים לומדים ביעילות רבה יותר כשיש להם קשר קרוב ובטוח עם המורה. כדאי לאפשר לצוותים חינוכיים מסגרת קבועה לתרגול מדיטציה מבוססת חמלה, במסגרת קבוצתית. קבוצות תרגול קבועה תוכל להוות קבוצת תמיכה אשר תחזק ותתמוך ביישום חמלה עצמית על ידי כל אחת מהחברות בה.
למאמר המלא של הפסיכולוגית שמרית תלרז כהן בפורטל פסיכולוגיה עברית ברשת