הבזקים
אי־אפשר שכל הסילבוס בלימודי הרפואה יהיה ככה, אין פה למידה עצמית וחשיבה עצמית. לכן צריך לעבור לקבוצות קטנות, וללמוד בשיטות של כיתה הפוכה
לימודי רפואה

האולטימטום האמריקאי שצפוי לשנות את לימודי הרפואה בישראל

מחבר: רוני לינדר
תאריך: 21.12.2021

נכון להיום, בישראל פועלות שתי ועדות שבוחנות את הסילבוס ושיטות הלימוד בבתי הספר לרפואה: הראשונה היא תת־ועדה פנימית של המל"ג, בראשות פרופ' רבקה כרמי ואהוד גרוסמן, והשנייה היא ועדה בינלאומית שמינה המל"ג, שבה מכהנים חמישה חברים - שלושה מומחים בינלאומיים בחינוך רפואי מחו"ל, ושניים מהארץ.


ההחלטה של ארה"ב לאפשר השתלבות בלימודי רפואה, התמחות או עבודה רק לבוגרי מדינות שהוכרו על ידי הרגולטור המקומי - מחייבת בחינה מחדש של לימודי הרפואה בישראל ■ בין השינויים הצפויים: פחות הרצאות, התנסות מעשית בקהילה - ואף קיצור הלימודים


בכנס של המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות שהתקיים בשבוע שעבר ועסק בכוח אדם במקצועות הבריאות, סיפר פרופ' אדו פרלמן, סגן יו"ר המל"ג, על התהליך שרק מעטים במערכת הבריאות מודעים לקיומו ומשמעויותיו. "לימודי הרפואה בישראל לא השתנו הרבה שנים", אמר פרלמן. "לא היתה הסתכלות מעמיקה של חינוך רפואי על הכשרת הרופא - והגיע הזמן לעשות את זה". לדבריו, "כמה אנשים אמרו לי שיש לנו רופאים מצוינים, ושאם זה לא שבור - אז תתקנו את זה. אבל המסקנה שלנו היא שאפשר לקבל רופאים הרבה יותר טובים, והרבה תלוי בחינוך הרפואי".


השינויים שעליהם מדבר פרלמן צפויים להיות משמעותיים: "חברי הוועדה שמו לב שבסבבים הפרה־קליניים (השנים הראשונות והעיוניות של בתי הספר לרפואה, שבהן הסטודנטים עדיין לא לומדים בבתי החולים; ר"ל) הלימודים מתנהלים בצורה של הרצאות פרונטליות. אך כיום כבר לא לומדים ככה רפואה", אמר פרלמן.
לדבריו, "אי־אפשר שכל הסילבוס יהיה ככה, אין פה למידה עצמית וחשיבה עצמית. לכן צריך לעבור לקבוצות קטנות, וללמוד בשיטות של כיתה הפוכה (מודל שבו התלמידים מקבלים מראש קטעי לימוד, והשיעור עצמו עוסק בהעמקה בחומרים שנלמדו מראש דרך דיון, מחקר וכדומה; ר"ל) - בקבוצות של 20-12 סטודנטים. הם ידונו במקרים קליניים וילמדו דרכם, למשל את הפיזיולוגיה של הבריא ושל החולה. דוגמה נוספת היא להוסיף התנסויות בקהילה (קופות החולים) בשנות הלימוד הקליניות".
"יהיה מעבר להרבה פחות שעות לימוד פרונטליות, הרבה יותר לימוד עצמי בקבוצות קטנות ויותר התנסות Hands On. בנוסף, אם יש כיום יותר מדי זמן מבוזבז במהלך לימודי הרפואה - או שצריך לייעל אותו, או שצריך לקצר את תוכנית הלימודים".
ביטרמן מוסיף כי "הסטודנטים ביקשו: אל תורידו חומר לימוד - אבל שנו את השיטה. הם לא רוצים לשבת בכיתה כל כך הרבה שעות ולשמוע הרצאות. הם אומרים: תנו לנו את ההיילייטס, יותר דיונים ופחות הרצאות. הם צודקים".

 למאמר המלא של רוני לינדר בעיתון דה-מרקר

 

לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות.
הרשמה ללקט
דוא"ל
* להסרה
במבט לאחור
רשימת קטגוריות מלאה
אנשים וארגונים
עבודה ועובדים
אנשים פשוטים
אפשר גם אחרת
יוצאי הדופן והמיוחדים
אנשים , מחשבים ואינטרנט
קיבוצים ואנשי ההתיישבות
החברה החרדית
עולים חדשים ועולים ותיקים
עובדים זרים
תרמילאים ומטיילים
קשישים
אנשים והקונפליקט הישראלי-ערבי
בני נוער וצעירים
אנשים והמצב הכלכלי
סיפורי התמודדות
גמלאים
מגזר ערבי
מחקרים ועיונים בפסיכולוגיה
מחקרים ועיונים ברפואה וביו-רפואה
רפואה משלימה
רפואה אלטרנטיבית
הבריאות שלך
מחקרים ועיונים בסוציולוגיה ובאנתרופולגיה
מחקרים ועיונים בחינוך
מחקרים ועיונים בספרות
מחקרים ועיונים בהיסטוריה
מחקרים ועיונים בדמוגרפיה
מחקרים ועיונים בביולוגיה ובמדעי החיים
אנשים בעת העתיקה
ילדים , אמהות, הורים ומשפחה
יזמים, אנשי עסקים ואנשי היי-טק
ביוגרפיות, זכרונות ותולדות חיים
שכול
ניצולי שואה
סרטי תעודה
ספרים חדשים
מדעים ואנשים
אנשים , מזון ותזונה
אנשים, טבע וסביבה
אנשים במרחב הניהול
הרהורים ומחשבות
שיטות אימון
מחקרים ועיונים בקרימונולוגיה
סקירות מחלקת איסוף בפורטל הגורם האנושי
הנצפים ביותר
אודות  |   צרו קשר  |   שלחו קישור  |   RSS  |   אתר צמתי מידע
נבנה ע"י אפוק