נעמי דרום כשזה מגיע לטיפול בילדים אוטיסטים, לפעמים גם הזזה של חפץ אחד קטנטן היא הישג אדיר.
פם יוגב־פלטק ותמי פולק, מגן שקד, מספרות על העבודה הסיזיפית והניצחונות הקטנים.
גני שקד בחולון מתנהלים בשיטת טיפול פסיכואנליטית־התפתחותית, שמתמקדת ביצירת קשרים בין האפשרות לשינ גן שקד נולד כשחבורת הורים לילדים אוטיסטים מחולון פנתה לעמותה לילדים בסיכון שפעלה במרפאה לבריאות הנפש ברמת חן. "בזמנו, כל הגנים לילדים אוטיסטים היו צמודים למרפאות ובתי חולים, ומה שהם ביקשו היה למעשה לפתוח גן ראשון בקהילה לילדים שלהם", אומרת פם יוגב־פלטק, המכהנת מאז כמנהלת הטיפולים של יחידת גני שקד מטעם העמותה. מאז, פעילות הגן מתאפשרת באמצעות שיתוף פעולה בין העמותה, משרד הבריאות, משרד החינוך ועיריית חולון.
בכל אחד משלושת הגנים לומדים שמונה ילדים עם כ-35 אנשי צוות. ״המודל שלנו פועל על כמה מעגלים", מסבירה יוגב־פלטק, ״הפנימי הוא עולמו הנפשי של הילד, החיצוני הוא המציאות החיצונית, הגנית והמשפחתית. במעגל הפנימי ביותר מתנהלת הפסיכותרפיה שבה המטפל קשוב לכל ניואנס סמוי של הילד. בכל עיגול חיצוני יותר יש פחות התאמה אישית ויותר דרישה מהילד שיתאים עצמו למציאות. במעגל השני הטיפולים הפרא־רפואיים בחדרי הטיפול, בשלישי הטיפולים הפרא־רפואיים המתקיימים באופן קבוצתי ובחלל הגן בשיתוף הצוות החינוכי. המעגל החיצוני ביותר הוא הגן, היום־יום המשפחתי של הילד".
למאמר המלא