ד"ר לורנס ג". פיטר בספרו הידוע " העיקרון הפיטרי", שהופיע בארצות הברית בשנת 1969.
פיטר מספר כי בילדותו לימדו אותו כי " האנשים למעלה יודעים מה הם עושים" . כשבגר החל קריירה בהוראה וגילה כי מה שלמד לא מתאים למציאות. מנהל בית הספר שלו דאג שתריסי כל החלונות יהיו בגובה אחיד; שלא ידרכו על ערוגות הוורדים; שיהיה שקט בכיתות; שכל הטפסים ימולאו בזמן. הדבר האחרון שעניין אותו היה חינוך. מזכיר לכם משהו ממערכת החינוך שלנו?
תחילה חשב פיטר שנתקל במקרה חריג, או שרק מערכת החינוך סובלת מאיזה ליקוי פנימי. עד שנתברר לו כי זו תופעה כללית - לא יוצלחים מכהנים בתפקידי מפתח בכל התחומים. הוא חזה במו עיניו בגשר באורך קילומטר שהתמוטט. בעיר שנבנתה באזור הנשטף מדי פעם על ידי נהר גדול. במוצרים עתירי הון ועבודה המתפרקים לאחר שימוש ראשוני. במפקדים צבאיים המובילים גייסות לאבדון.
העיקרון הפיטרי כפי שכונה בעברית, מצביע על אחד מהכשלים הניהוליים החמורים ביותר בכל ארגון- קידומם של עובדים עד לנקודה בה הם יתפקדו גרוע ובה הם יבלו את מרבית הזמן בארגון. כך לדוגמא, עובד בעל יכולת יצירתית גבוהה המצטיין במחלקת המחקר והפיתוח, המתאפיינת בהעדר נוקשות, פתיחות יותר ויכולת להפר את הכללים. לאחר שנים יקודם העובד לתפקיד מנהל מחלקת המחקר והפיתוח ואם גם שם יצטיין הוא יקודם לתפקיד ניהולי בכיר יותר- זה הדורש יכולת תכנון לטווח ארוך, ביצוע פרויקטים על פי סרגל עבודה נוקשה וכו'- בדיוק היכולות ההפוכות מזה של העובד שהצטיין כל כך כמפתח מוצר.
מנהלי משאבי אנוש שהטמיעו את העיקרון הפיטרי, ערים לרעיון הזה ונוטים לבחון בארבע עיניים האם העובד המועבד לקידום ניחן במיומנויות הניהול הדרושות לשלב הבא בהיררכיה הארגונית. הם עשויים לשלוח אותו למבחני מיון כדי לבדוק יכולות אלו או להשתלמויות לפיתוח מיומנויות ניהול.
בארגונים מעטים החלו ליישם גישה שונה לחלוטין. מדובר בשינוי התרבות הארגונית הדוחפת את העובד לטפס מעלה בסולם ההיררכיה. במקומה, פותחה תרבות ארגונית המאפשרת לכל עובד להישאר בדיוק בתפקיד בו הוא מצליח וממקסם את הכישורים שלו. קידום העובד יתבטא במעטפת התגמולים לה היה זכאי לו היה מקודם לתפקיד אחר. תוספות שכר, קידום בדרגה והטבות אחרות. בארגונים אלו נוצרה תרבות ארגונית שאינה רואה את המנהל כמי שניצב מעל העובדים הנמצאים במחלקה עליה הוא ממונה או את העובדים במחלקה זו כ"נחותים" מהמנהל. מדובר בשתי פונקציות שונות לחלוטין ולכל אחת מהן מקום של כבוד בתוך הארגון.
מקור וקרדיט : דניאל אפרתי , איך להתגבר על העיקרון הפיטרי - HRus פורטל משאבי אנוש
איך מזהים עובדים שיפלו במבחן העיקרון הפיטרי? לרוב מדובר באנשים טובים מקצועית אבל שאינם יודעים לנהל. עובדים שמסוגלים להתמודד עם רמה מסוימת של משימות, או רמה מסוימת של מורכבות או רמה מסוימת של ניהול אבל לא יותר מזה.
לכתבה המלאה באתר YNET