בספרם פורץ הדרך עדות - אשר ראה אור לראשונה בשנת 1992 ונחשב מאז למופת ולמלאכת מחשבת של דיון ביקורתי בסוגיית העדות בתרבות - בוחנים מבקרת הספרות שושנה פלמן ודורי לאוב את המשמעות והפונקציה של חווית העדות ונשיאת העדות, של אירוע וזיכרון, ביחס למעשה הכתיבה והקריאה בכלל וביחס לשואה בפרט. תוך כדי קריאה בטקסטים של דוסטויבסקי, פרויד, סטפן מלרמה, פאול צלאן ואלבר קאמי, לצד צפייה בעדויות מוסרטות של ניצולי שואה ובסרט "שואה" של קלוד לנצמן, הספר נע מהספרותי אל החזותי, מהאמנותי אל האוטוביוגרפי, מהפסיכואנליטי אל ההיסטורי. ההיבטים ההרסניים ויוצאי הדופן של השואה מוגדרים כאן לראשונה כמשבר עדות רדיקלי: כ"התרחשות היסטורית חסרת תקדים של 'אירוע-בלא-עד', אירוע שעצם טבעו הוא להכחיד את העד לו". על רקע זה בוחנים המחברים את משבר ההיסטוריה והספרות שחולל האירוע, את החותם שהותיר ביחס שבין ידע לאירועים, בין ספרות לראָיה, בין דיבור להישרדות, בין עדות לאתיקה.
פלמן ולאוב שואבים מניסיונם האישי בהאזנה לסיפורי עדות של ניצולים ובקריאתם להעמדת "תיאורית עדות" מקורית: תפיסה מהפכנית בחדשנותה שעניינה היחס בין אמנות ותרבות לבין עדות ואירועים היסטוריים. תפיסה זו של משמעות העדות הנה חיונית למבקרי ספרות וקולנוע, לפסיכותרפיסטים, היסטוריונים, פילוסופים ומשפטנים כאחד. והפסיכואנליטיקאי.
למידע נוסף
פרופסור שושנה פלמן, חוקרת ישראלית לספרות ופסיכואנליזה בעלת מוניטין עולמיים, המלמדת כיום באוניברסיטת אמורי באטלנטה שהייתה תלמידתו של ז'אק לאקאן, שילבה כלים פסיכואנליטיים במחקר הספרות וכתבה בין היתר על עדויות של ניצולי שואה ועל שימור הזיכרון ההיסטורי.
פלמן , שושנה. לאוב, דורי. משבר העדים בספרות, בפסיכואנליזה ובהיסטוריה . רסלינג 2008