אגרון
|
|
מחקר חדש בארה"ב על ההשפעות ארוכות הטווח של איכות הגננות בגני ילדים על הילדים בשלבים מאוחרים יותר של חייהם. החוקרים הם בחנו את מסלול חייהם של כ-12 אלף ילדים, שהיו חלק מניסוי חינוכי ידוע שהתקיים בטנסי בשנות ה-80, וכיום הם בסביבות גיל 30. לפי המחקר, ילדים שקיבלו חינוך טוב יותר בגן חובה היה סיכוי גדול יותר ללמוד במכללה, לעומת ילדים אחרים עם רקע דומה, אך קיבלו חינוך פחות טוב בגני הילדים.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
|
מאמרו של פרופסור רוברט שטרנברג, על פערים בין ילדים בגילאי בתי ספר יסודיים מלמד כי ניתן לטפח אינטליגנציה של ילדים גם כאשר הם מגיעים משכבות אוכלוסיה קשות יום. טיפוח של יצירתיות וחשיבה אצל ילדים בכיתה הם אפשריים. המורים יכולים להצליח לטפח יכולות חשיבה של ילדים כאשר הם נוקטים בשיטות הוראה יצירתיות יותר שנועדו לטפח אינטליגנציה מצליחה (successful intelligence) אצל ילדים בלימודים.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
|
לאחר בדיקת איכות הזיכרון של מתבגרים בשעות שונות ביום, הוחלט בבית ספר בריטי ליזום פתרון מהפכני לבעיית ערנות התלמידים בבקרים ולהתחיל את יום הלימודים ב-11. על סמך ממצאי המחקר, קלי סבור שלשינוי בלוח השיעורים של בתי הספר תהיה השפעה ניכרת על ביצועי התלמידים. "מתבגרים הם לא עצלנים. יש להם צרכים ביולוגיים מיוחדים שמחוץ לשליטתם. אנחנו מונעים מהם את השינה שהם צריכים.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
|
שלושים שנה פעל ד"ר חן למפרט כאיש חינוך וכמדריך חבורות רחוב והקדיש את עצמו לעבודה "בביוב של החברה הישראלית". כשהבין שהמציאות חזקה ממנו, התחיל לשתות ומשפחתו התפרקה. היום הוא טוען שהמורים בישראל צריכים קודם כל להיות בייביסיטר טוב. שיעור ראשון: ללמוד לשתוק רבע שעה עם ילד. ביקורת פדגוגית וחברתית כלפי מערכת החינוך שמנציחה בינוניות ללא כל צמיחה אישית של התלמידים.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
|
תיאור מעניין של קבוצה זעירה של יוצאי אתיופיה, שעושה את דרכה בעולם המשפט הישראלי. לדברי עורכת הדין לילך טל-ניר, שמנהלת תוכנית לשילוב יוצאי אתיופיה בתחום המשפט, בישראל חיים 49 עורכי דין יוצאי אתיופיה. עד לפני שנתיים היו רק 28, היא אומרת. בנוסף יש כ-45 מתמחים ועוד כ-100 סטודנטים. התוכנית, שמנהלת טל-ניר מעמותת טבקה, מלווה את הסטודנטים במקומות העבודה וההתמחות שלהם, פועלת בקרב מעסיקים לשנות עמדות כלפי יוצאי אתיופיה, ועוזרת במציאת עבודה .
המשך... |
> אנשים פשוטים > עולים חדשים ועולים ותיקים
|
|
מוחות שונים לומדים בדרכים שונות, וזו בדיוק הבעיה של ילדים רבים. רוב בתי הספר עדיין דבקים בתאוריה של מידה חינוכית אחת לכולם, לכן יש ילדים שנאבקים כל זמן הלמידה, רק מפני שתבניות הלמידה שניחנו בהן אינן תואמות את שיטת הלימוד הנהוגות בבתי הספר.ד"ר מל לוין, מסביר איך אפשר לזהות את תבניות הלמידה השונות. הוא מבהיר כיצד הורים ומורים יכולים לחזק את הכוח הטמון בכל ילד כך שיוכל לעקוב את קשייו.
המשך... |
> אנשים פשוטים > אפשר גם אחרת
|
|
אחת הדמויות החשובות אך העלומות ביותר בתולדות המחקר על התפתחות החשיבה הוא החוקר היהודי הרוסי לב ויגוצקי (1934-1896),שפעל בתקופת עליית השלטון הסובייטי. את מה שמתפתח קוגניטיבית בין הילדים בבית הספר הכפרי כינה ויגוצקי במושג "אזור התפתחות קרובה" (Zone of Proximal Development ). באזור זה מתרחשת למידה משותפת הגורמת להתפתחות אישית של הילדים, בהשפעת 'השונות המשלימה' המתקיימת ביניהם בידע, בכישורים ובמיומנויות.
המשך... |
> מחקרים ועיונים בחינוך
|
|
|
|
|
במבט לאחור |
|
|
|