מוכר והזר - ייצוגים חברתיים בקבוצות בישראל
מחקר מעניין של אמדע אור וסמדר בן -אשר מציג גישה מיוחדת לחקר החשיבה הקולקטיבית של קבוצות חברתיות בישראל המתמודדות עם ההגמוניה של השלטון. כל המחקרים בספר עוסקים בשאלות שנויות במחלוקת בחברה הישראלית. אלא שהנושאים הלעוסים זה מכבר, מוארים מזווית חדשה. לדוגמה, איך ניתן להסביר שהדרישה לפצל את החינוך לממלכתי וחילוני בשנות החמישים התקבלה על הממסד, בהקשר של מצוקת עולי תימן, בעוד שהתקוממות יהודי צפון אפריקה - "הפנתרים" נתקלה בניכור ואטימות?! ואיך זה שהחלוצים הישנים - חברי הקיבוצים - אינם מצליחים להעביר את מורשתם לדור הממשיכים בעוד שבניהם של החלוצים החדשים - המתנחלים יוצאים כחלוצים לפני המחנה שלהם?!
ומדוע קבוצת הורים בשנות העמידה נלחמה בממסד הצבאי את מלחמתם של חיילי השייטת שהתאמנו במי הקישון המזוהמים, בעוד שבניהם שצללו שם נמנעו מכך?! האם קולקטיב מסוגל לחשוב? האם החינוך החרדי בגיל הרך שמרני יותר מהחינוך החילוני? ואיך זה שהורים בישראל "מגייסים" את ילדיהם לצבא, במקום לייצג את המציאות שהמדינה היא שמגייסת את חייליה על פי חוק. ולבסוף, איך זה אפשרי שהצלחות אקדמיות בבית בספר מיוחסות לדרכי ההוראה, ואילו הכישלונות לרקע המשפחתי, המעמדי, או ליקויים אורגניים של הילדים עצמם?! הספר אינו נותן תשובות אבל מציע דרכי חשיבה רעננות, חדשניות ולפעמים מרגיזות ביחס לשאלות אלו ולאחרות.
המסקנות הבלתי שגרתיות בעבודות המתפרסמות בספר נגזרות מההנחה שאנשים חושבים באופן שונה ממדענים.
למידע נוסף על הספר ולפרק מתוכו