מקור וקרדיט : אתר הידען
גלילאו
למרות שברור היה כי ישנו קשר בין יכולותיהם הלשוניות של תינוקות צעירים לבין התפתחותם העתידית, רק לאחרונה התברר כיצד יכולות לשוניות בגיל פחות משנה מלמדות על יכולות לשוניות בגיל מאוחר יותר (more...)
ממחקר שהתפרסם בכתב-העת Developmental Psychology, פרי עבודתו של צוות בראשות רושל ניומן (Newman, Bernstein-Ratner, Jusczyk, Jusczyk & Ayala Dow) עולה כי יכולות לשוניות בגיל פחות משנה מנבאות יכולות לשוניות בגילים מאוחרים יותר.
מניתוח התוצאות התברר, שיכולותיהם של הנבדקים לזהות מילים בודדות במשפט בעודם תינוקות ניבאו את כישורי השפה שלהם כפי שבאו לידי ביטוי באוצר מילים, בתחביר ובדקדוק בגיל ארבע עד שש שנים. לעומת זאת, היכולת לבודד מילים בגיל 7 חודשים לא ניבאה יכולת הבעה או IQ בגילים מאוחרים.
היכולת לזהות מילים בודדות ברצף של דיבור שוטף דורשת הן יכולת של בידוד המילה, והן יכולת של אחסונה בזיכרון לזיהוי בעתיד. זהו שלב הכרחי ברכישת כישורי שפה, והוא חיוני להתפתחות יכולת מאוחרת יותר של הצמדת משמעות לצליל המילה. והנה מתברר כי קשיים בזיהוי מילים בודדות כבר בינקות גוררים עמם קשיים בהתפתחות אוצר המילים ובכישורי שפה נוספים בגיל שנתיים, ארבע ושש. מנקודת מבט יישומית, ישנה חשיבות לכך שבעתיד יהיה אפשר לפתח מבחנים שיסייעו בזיהוי ילדים העלולים לפתח קשיים בכישורי רכישת השפה שלהם. לאחר שיזוהו, יהיה אפשר לסייע לאותם ילדים לפני שקשיי השפה שלהם יחמירו.
להמשך הכתבה ...